Står dit vægttab stille? Så tjek din NEAT

Står dit vægttab stille? Så tjek din NEATJeg har ingen bil, i stedet kører jeg på en uhyre god cykel. Og bilen er et meget bevidst fravalg.

Jeg har nemlig et arbejde, hvor jeg sidder stille hele dagen. Det har den konsekvens, at min NEAT i løbet af min arbejdsdag er helt utrolig lav.

Mit stillesiddende arbejde betyder, at jeg har dage, hvor jeg går under 2000 skridt. Jeg ville derfor bevæge mig skræmmende lidt, og formentlig veje mere, hvis jeg kørte i bil i stedet for at tage cyklen.

 

Hvad er NEAT?

NEAT er en forkortelse for Non exercise activity themogenesis, som er dine daglige aktiviteter, der ikke er søvn, spisning, sport og træning.

NEAT er altså helt almindelige dagligdags bevægelse som for eksempel cykelturen til og fra arbejde, turen op og ned ad trappen med vasketøjet, indkøb, rengøring, leg med dine børn og lignende.

Det er alt sammen aktiviteter og bevægelse, som øger din forbrænding, og som gør det nemmere for dig at holde vægten eller komme af med de overflødige kilo.

 

Derfor er det vigtigt at have fokus på NEAT

Vi er rigtig, rigtig mange, der sidder meget ned i løbet af vores (arbejds-)dag. Men der er desværre også alt for mange, der undervurderer vigtigheden af at få de der små ekstra gåture, cykelture og ture op og ned af trapper ind i hverdagen. Det er ting som øger din NEAT og derved også din forbrænding.

Den daglige bevægelse, som ikke er træning, er en vigtig brik, når du drømmer om en sund livsstil og et holdbart vægttab.

 

Hvad skal du vælge træning eller NEAT?

Jeg vejleder rigtig mange, der har så dårlig samvittighed over, at de ikke får trænet. De har så svært ved at få det presset ind i hverdagen. En hverdag, som i forvejen er tæt pakket med at hente og bring børn, madlavning, familiearrangementer, fødselsdage, møder osv.

Samtidig har de en NEAT, der er stort set ikkeeksisterende.

Men, havd skal du så vælge? At gøre alt for at presse træning ind i en tæt pakke hverdag eller skrue op for din NEAT?

Jeg vil til enhver tid anbefale dig, at du fokuserer på at få mere daglig bevægelse ind før træning.
Din vigtigste aktivitet ligger nemlig ikke i fitnesscenteret.

Træning i fitnesscenter kan du nemt springe over, nedprioritere eller skubbe til en anden dag, laaangt ude i fremtiden, hvor det passer bedre ind.

NEAT derimod bliver hurtigt en god vane og en nem del af din hverdag. Det er noget du ikke på samme måde vælger til og fra.

Når du har styr på din NEAT, kan du lægge forskellige former for sport eller træningen ind, som udfordrer dig mere, end den daglige bevægelse gør.

 

Læg NEAT ind så det kun er en lille forandring

Den daglige bevægelse skal ikke være et altoverskyggende og uoverskueligt projekt. I stedet vil jeg anbefale dig, at du forsøger, at få din NEAT ind på tidspunkter, hvor du ikke skal bruge så meget mere tid, end du allerede gør i forvejen.

Selv om det umiddelbart ikke lyder af meget, så vil 30 minutters ekstra bevægelse hver dag tælle meget på den lange bane. Og det er en god mulighed for, at du får ladet op for dig selv, så du nemmere kan overskue alle de andre opgaver, der også følger med en travl hverdag.

Forslag til ekstra NEAT: 

  • Tag trappen i stedet for elevatoren. Det er en af de ting jeg altid selv gør.
  • Parker bilen længere væk fra dit arbejde. En ekstra bonus er, at der er mindre kamp om de parkeringspladser, der ligger længst væk fra indgangen
  • Aflever dine børn på cykel eller gåben de dage, hvor du skal møde sent, eller har en ekstra fridag
  • Gå en ekstra tur med hunden eller forlæng den tur du allerede går med den
  • Gå en tur i skoven med dine børn
  • Tag cyklen til og fra arbejde
  • Udnyt ventetiden mens dine børn er til sport eller andre fritidsaktiviteter og gå en tur i stedet for at sidde og vente
  • Sving støvsugeren en ekstra gang og puds vinduerne lidt oftere
  • Gå en tur i din frokostpause. Ud over at øge din NEAT øger det også din produktivitet og din koncentration hen over eftermiddagen
  • Gå hen og tal med din kollega i stedet for at sende en mail
  • Anskaf dig et hæve/sænkebord og stå op og arbejd

 

Ja, i starten vil det formentlig være noget, du skal tænke over. Sådan er det med alt nyt.
Men det bliver hurtigt nemmere. Og det vil give dig et dejligt afbræk i din dag, og en bedre balance i dit kalorieindtag og dit kalorieforbrug.

 

2018-03-01T06:24:53+00:00 28. februar 2018|Sundhed, Vægttab|0 Comments

Leave A Comment

Tilmeld nyhedsbrev
Luk

9 gratis tips til dig

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få 9 tips og inspiration til dit vægttab og din sunde livsstil direkte i din indbakke *

Tilmeld
* Du kan til hver en tid, afmelde dig nyhedsbrevet igen.