En varig ændring af dine vaner er vejen til et holdbart vægttab

Et holdbart vægttab kræver en varig ændring af dine vanerNår du ikke laver en varig ændring af dine vaner, tager du lige så stille det du har tabt på igen.

Vil have et holdbart vægttab? Så bliver du nødt til at ændre nogle af dine vaner, til noget du kan blive ved med at leve med. Ellers ender du samme sted som du startede.

Dine nuværende vaner og livsstil har bragt dig derhen, hvor du er nu. Hvis du gerne vil tabe dig og have en sundere livsstil, er du nødt til at ændre et eller andet. Altså ændre din vaner til noget, du kan leve med fremover. Ikke kun i de 4, 8 eller 12 uger, som mange gerne vil have dig til at tro, at du kan få et varigt vægttab på.

 

Lav en ændring af dine vaner, til noget du virkelig nyder

Jeg er fortaler for, at en sund kost ikke skal være hellig. Du må spise alt men med måde – også selv om du gerne vil tabe dig. For helt ærligt, hvis du skal leve med de nye vaner fremover, hvor længe kan du så undvære et stykke kage, en is eller et glas vin?

Men, du kan ikke holde fast i alle de vaner du har nu. I hvert fald ikke dem, som har givet dig de ekstra kilo på sidebenene. Og, hvis du vender tilbage til dine nuværende vaner, efter dit vægttab, så tager du som sagt det hele på igen.

Men som sagt, der er plads til noget ”sødt, salt og hyggeligt” i en sund livsstil. Jeg anbefaler altid, at du vælger det til, der er vigtigst for dig, det der betyder noget. Og vælger det fra, som du bare spiser, eller drikker, fordi det er blevet en vane, og fordi ”det smager da meget godt..”

Drikker du lige nu 1½ liter sukkersødet sodavand dagligt, topper alle dine rugbrødsmadder til frokost med mayonnaise, bestiller take away hver fredag, og hygger dig med kanelsnegle i weekenderne? Så kan du ikke holde fast i det hele.

Du bliver nødt til at justere i noget af det.

Vælg det du virkelig gerne vil have med omhu, og nyde det, når du spiser eller drikker det.
Hvor ofte har du ikke spist eller drukket noget uden egentlig at nyde det?

 

En ændring af dine vaner og de rigtig næringsstoffer gør dig mere mæt

For at du kan tabe dig, skal du spise færre kalorier end du forbrænder. Så er det egentlig ligegyldigt, hvor de kalorier kommer fra.

Men, det du spiser er også din krops brændstof. Der er forskellige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, din krop har behov for, for at du kan holde dig sund og rask.

Derudover er der stor forskel på, hvor meget, og hvor længe forskellige ting mætter.

Jeg er mere mæt og mæt i længere tid, hvis jeg spiser en mellemstor banan end hvis jeg drikker 2 dl sukkersødet cola, selv om der er lige mange kalorier i de to ting.

Hvis du gerne vil tabe dig, og der dagligt skal være plads til sukkersødet sodavand, 8-taller af mayonnaise på rugbrødet samt pizza og kanelsnegle i weekenderne, vil du:

  • Kun kunne spise meget lidt af det, fordi det indeholder mange kalorier
  • Ikke få de næringsstoffer du har behov for, for at du nemmest kan holde dig sund og rask

Når jeg beregner kostplaner til mine klienter, beregner jeg dem, så de spiser sig mætte og får de næringsstoffer, som kroppen har behov for. Men, jeg gør også plads til et stykke kage, slik og et glas vin indimellem.

Det er op til dig, hvad du gerne vil have plads til i din sunde livsstil, og hvilken varig ændring af dine vaner du vil lave. Men du kan ikke vælge det hele, hvis du gerne vil have et vægttab du kan holde.

 

2019-08-12T14:06:47+00:00 14. maj 2019|Sundhed, Vægttab|0 Comments

Leave A Comment

Tilmeld nyhedsbrev
Luk

9 gratis tips til dig

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få 9 tips og inspiration til dit vægttab og din sunde livsstil direkte i din indbakke *

Tilmeld
* Du kan til hver en tid, afmelde dig nyhedsbrevet igen.